Als Adem- en Ontspanningstherapeut en als HSP’er (Hooggevoelig/Hoogsensitief persoon) kom ik in de praktijk regelmatig met mannen, vrouwen en kinderen in contact die hooggevoelig zijn.
Hooggevoeligheid cq Hoogsensitiviteit is een onderwerp waar steeds meer aandacht voor is.

Wat is HSP?
Hooggevoeligheid of hoogsensitief hierna te noemen HSP’ers zijn dat al vanaf hun geboorte. Een HSP’er wordt je niet maar ben je.
HSP’ers zijn veel vatbaarder voor prikkels die van buiten komen. Hun zintuigen staan veel meer open voor alles wat ze buiten zichzelf en in zichzelf zien of waarnemen.
HSP’ers hebben meer moeite om de informatie die ze opmerken, te verwerken en daarop weer te reageren
HSP’ers
nemen dus meer gedetailleerder waar omdat hun zenuwstelsel gevoelig is.
– geluiden (komen harder binnen)
– de smaak is intenser,
– de ogen zien meer (zijn gevoeliger),
– ze voelen aan of iets klopt of niet klopt.
– ze zijn vaak bezig met wat vindt een ander ervan,
– ze willen het graag goed doen,
– hebben moeite met tijd.

Hoe is dat in het dagelijks leven?
In het dagelijks leven kost ons dat heel veel kracht en spanning en is het dus van wezenlijk belang om deze spanning te reduceren. Alleen bv het ochtendritueel is voor veel mensen al een enorme opgave. Op tijd komen! Is ook zo’n ding, door het racende verkeer en de haastige mens. En hoe kom je dan weer op adem?

Op adem komen
Ik hoor mensen wel eens zeggen, mijn ademhaling zit hoog.
Hoog kan in dit geval betekenen dat de adem niet voelbaar in je hele lichaam is maar eigenlijk alleen voelbaar in de borstkas (bovengebied van je lichaam) is. Omdat we vaak in ons hoofd zitten, gaat de adem automatisch mee naar boven zoals bv in een stresssituatie.
Meestal merk je dat,als je steeds meer gaat ontspannen, de ademhaling of beweging automatisch mee veranderd. Tenzij je al heel lang in dit zelfde proces of programma van haast of spanning zit. Dan is het zo een gewoonte geworden dat het lastig is om dit programma te veranderen.

Hoe reduceren we de spanning?

1. Minder moeten van jezelf
– heel belangrijk want van hoe meer je moet, hoe meer druk je je zelf geeft.
En dat willen we voorkomen toch?
2. Pauzes inlassen –
– lummel tijd invoegen, l
lekker aan lummelen,
boekje lezen,
voor je uit staren,
beetje fröbelen.
3. “Schakeltijd”
Als je bv. iets gedaan hebt is het een goed idee om daarna een kleine pauze in te lassen en
Dan pas weer door te gaan met de volgende activiteit. Zelf doe ik bv een adem- of ontspanningsoefening of ga een stukje wandelen al is het maar “rond de sloot”
4. De meest belangrijke Je minder met je aandacht naar buiten richten en dat is heel lastig voor HSP’ers.

In de AOT (of bij de Methode van Dixhoorn) leer je steeds meer om waar te nemen van binnenuit. Dit is een andere manier van kijken en je patroon doorbreken door je minder te richten op de prikkels die van buitenkomen maar je meer te richten op de binnenkant, je binnenwereld.

JE NEUTRAAL GEWAAR ZIJN
Ik zie in de praktijk dat mensen baat hebben bij het hanteren en regelen van de spanning die zij in het dagelijks leven ervaren. Meer weten of ervaren, neem contact op via de website
www.ai-ra.nl of via mail info@ai-ra.nl
Ook voor de Cursus Adem- en Bewustzijn

Comments are closed.