Adem en Ontspanningstherapie

Faalangsttraining

Workshops

  • Heb jij last van faalangst en wil je leren om meer in je eigen kracht te komen?
  • Wil jij  meer lef en meer ontspannen?
  • Denk jij vaak “oh, dat kan ik niet”?
  • Vind jij het lastig om sociaal contact te maken omdat je b.v.  bang bent dat je niet leuk genoeg bent?
  • Vindt jij het lastig om jezelf te presenteren of op het podium te staan?
  • Zit perfectionisme je in de weg?

Wellicht is een faalangsttraining dan
voor jou de oplossing!

Wat is faalangst?

Faalangst is iets dat je wel kan, maar je bent zo bang voor een slechte prestatie dat het je niet lukt.

Meestal gebeurt dit als je het moet laten zien aan anderen. Op zo’n moment denk je “ik kan het niet”, waardoor je niet meer goed kunt nadenken en dus een slechte beoordeling krijgt.

Deze slechte beoordeling bevestigt jouw eerste angstgevoelens en je gaat denken “zie je wel, ik kan het niet”.

Deze angst werkt meestal door in je lichaam. Je krijgt bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, zweethanden of huilbuien, wordt overgevoelig, trekt je terug, maakt ruzie om niets, slaapt slecht of je wordt depressief, enzovoort.

De “zie je wel, ik kan het niet-gedachte” is het begin van een vicieuze cirkel die tot frustratie en motivatieverlies leidt. Een vicieuze cirkel is als een draaikolk in zee: je hebt het gevoel dat je er niet meer uitkomt en dat het steeds erger wordt. Soms zoek je de oplossing door veel te hard en veel te lang te werken, anderen geven na een poosje de moed op en denken : ”waarom zou ik nog hard werken als ik toch alleen maar onvoldoendes haal?”.  Het kan zelfs zover komen dat je op een gegeven moment b.v. niet meer naar school wil.

Faalangst kan je  onderverdelen in :

  1. Cognitieve faalangst (kan ik het wel)
  2. Sociale faalangst (ze vinden me dom)
  3. Motorische faalangst (blokkade bij sportwedstrijd of muziek/optreden)
  4. Verborgen faalangst (resultaten zijn nog goed maar spanning is te hoog).

 

Soms is er duidelijk sprake van één soort faalangst, vaak zijn er mengvormen. Soms speelt het bij een paar vakken. Tijdens je studie kan het bijvoorbeeld alleen bij presenteren onnodig fout gaan. Of bij je scriptie.

De laatste vorm van faalangst die verborgen faalangst wordt genoemd, kom je tegen bij perfectionisme. Deze vorm beseft men niet zo snel omdat de resultaten nog redelijk tot goed zijn maar de spanning is zo groot dat je last kunt krijgen van allerlei psychische en fysieke klachten.

Welke boodschap krijgen we in de maatschappij?

De boodschap die we krijgen in deze maatschappij is  :

  • dat we heel hard moeten studeren,
  • je moet met stress kunnen omgaan,
  • als student wordt er van je verwacht dat je zelfstandig en volwassen bent,
  • dat je zelfdiscipline hebt,
  • verantwoordelijkheid neemt,
  • audities doen als je begint met je opleiding

De druk voor studenten wordt steeds hoger.

  • Studietijd wordt ingekort.
  • Blijf je thuis wonen of ga je toch op jezelf wonen? Hoe regel ik dat financieel? Kortom er wordt een hele hoop van je verwacht.
  • Er wordt verwacht dat je emotioneel in balans bent om al die druk aan te kunnen.

Wat nodig is, is allereerst het besef dat je vastloopt en dat je daar iets aan wil veranderen.

Je gaat je openstellen voor verandering,

  • zodat je in je eigen kracht komt en
  • weer zelfvertrouwen krijgt en
  • meer motivatie.

Wat doen we tijdens de individuele begeleiding?

De eerste stap naar een succesvolle verandering is het je bewust worden en begrijpen van faalangst. Tijdens de begeleiding van faalangst komen er een aantal thema’s aan bod, die op jou afgestemd worden. Zo krijg je bv.. uitleg over wat er fysiek en mentaal  gebeurt in je lichaam.

Er komen allerlei thema’s aan de orde die te maken hebben met faalangst.

Denk hierbij aan:

  • verwachtingen,
  • uitstelgedrag,
  • motivatie,
  • perfectionisme,
  • presenteren,
  • plankenkoorts
  • en/of examenstress.

Daarnaast zal de Adem en Ontspanningstherapie een onderdeel zijn om faalangst te verminderen en/of te veranderen in meer lef en meer ontspanning.

Aangezien voor iedereen de faalangst anders is, is het programma wat je aangeboden krijgt een individueel begeleidingsplan.

 

Groepstraining

Er bestaat ook de mogelijkheid om te kiezen voor een faalangsttraining in een groep.  De verwachting van het aantal bijeenkomsten is gemiddeld 8-10 keer.