Druk, druk, druk dat is wat ik mensen hoor zeggen als ik vraag hoe gaat het met je? Onze samenleving is gewend om de hele dag door te rennen en van de ene naar de andere afspraak. We gunnen onszelf bijna geen rust. Steeds meer mensen krijgen last van stressklachten.

We mogen ons wel inspannen maar gunnen ons niet de tijd om te ontspannen. Onze herstelmomenten hebben we nodig om ons te ontladen en op te laden om de dag door te komen.
Om dagelijks te kunnen ontspannen is het van belang om iets te zoeken wat bij je past. Op het moment dat je iets doet wat jou bezielt, wat jou passie geeft of wat jij leuk vindt is het makkelijker om iets vol te houden. Hieronder geef ik tips op 5 niveaus die jou kunnen helpen om beter te kunnen ontspannen en vooral om dagelijks te kunnen ontspannen.

Ontspannen op lichamelijk niveau
Het eerste waar we aan denken is aan sporten en/of bewegen. Zo zijn er individuele sporten, teamsporten, dansen, een stevige wandeling maken met of zonder hond.
Maar denk nu ook eens aan je ademhaling. Er zijn diverse manieren om hier aandacht aan te besteden. Er zijn korte ademhalingsoefeningen die je overal kunt doen, zelfs in de auto, wachtend voor de kassa. In plaats van de rookpauze op je werk, kun je ook even de tijd nemen om een ademhalingsoefening te doen (desnoods op het toilet).

Ontspannen op gevoelsniveau
Aanraking is één van de behoeftes die een mens heeft. Gun jezelf tijd voor een massage. Jezelf een korte hoofd of handmassage geven bestaat uit deze mogelijkheden. Daarnaast is het goed om jezelf af en toe een massage te gunnen.
Of je creatief uiten. Hierbij kun je denken aan schilderen, beeldhouwen, naaien, zingen e.d.

Ontspannen op gedachten niveau
Dit is het niveau waar op jij denkt, waar in jij gelooft, wat jouw gedachten zijn. Deze gedachten kunnen je sterk maken maar er zijn ook gedachtes die je kleiner kunnen maken. Gedachten zijn krachten!!! Vaak helpen affirmaties je de hele dag door. Voorbeeld van een affirmatie is :
“Ik mag mijn eigen keuzes maken”.

Ontspannen op het relationele niveau
Samen dingen doen is heel ontspannend, samen sporten, samen ademhalingsoefeningen doen, samen naar de sauna gaan, of elkaar masseren. Neem de tijd voor elkaar. Met een goede vriendin of vriend is het fijn om samen te delen en daar haal je ook je ontspanning vandaan.

Ontspannen op het spirituele niveau
Visualiseren en mediteren kunnen je helpen om je gedurende de dag te ontspannen. Ook hier zijn diverse korte oefeningen voor die jou kunnen helpen om te ontspannen.

Kortom neem je tijd, ontspan je zelf elke dag met iets wat jou passie geeft. Als je iets doet wat jij leuk vindt, lukt het ook veel makkelijker om het vol te houden. Elke dag ontspannen al is het maar 5 minuten, helpt vaak meer omdat het dan een routine wordt.

Comments are closed.