Puttery Time (aanlummelen), schakelen of ontladen?
Wat kunnen we doen om tot rust te komen, om de prikkels die we van “buitenaf” ontvangen te neutraliseren .
In deze hectische tijd merk ik dat mensen vaak overprikkeld raken en het lastig vinden om weer tot zichzelf te komen.

We hebben nog steeds ons werk, we gaan naar school met daarnaast alle media, zoals de televisie, mobiele telefoons, pc`s en allerlei andere online verbindingen die allemaal op de één of andere manier bij ons “binnendringen”. Dit leidt tot zorgen, frustratie en piekergedrag.
In de titel zie je al staan puttery time (aanlummelen), schakeltijd en ontprikkelen?
Wat is eigenlijk puttery time?
Puttery time is lekker aanlummelen. Bijvoorbeeld knippen, plakken, kleuren, niks doen, voor je uit staren.
Zelf vind ik het bijvoorbeeld heerlijk om in vakantieboeken vakanties uit te zoeken om deze vervolgens niet te boeken, maar wel een soort voorpret te beleven, waarbij ik naar de verste landen en oorden ga. Daarnaast vind ik het heerlijk om recepten uit te zoeken en ze zelfs bij wijze van spreken te proeven door de mooie foto’s die er bij geplaatst zijn. Voor mezelf uitstaren in de natuur is ook iets wat ik heerlijk vind, met name word ik rustig door te kijken naar en over het water. Dan lijkt het alsof ik het water ruik, voel, proef en weer helemaal tot mezelf kom.
Puttery time of aanlummelen is eigenlijk gewoon niks doen.
Wat is schakelen?
Schakelen is tussen elke nieuwe actie of taak even wat anders doen. Zo neem je letterlijk afstand van die ene taak zodat je weer geheel vrij, open, bewust en ontladen kan beginnen met je nieuwe taak waar je dan op dat moment alle aandacht aan kan geven.
Ik vind het zelf fijn om tussen schakelmomenten even te bewegen, ademoefeningen te doen of in mezelf te keren door een korte bekrachtiging (meditatie). Dit hoeft maar kort te zijn. De volgende taak gaat je dan makkelijker af en je kan bewust met je nieuwe taak beginnen.
Wat is ontladen?
Als je overprikkeld bent is er op diverse fronten vaak veel bij je binnengekomen en het lukt je niet meer om jezelf daarvan af te sluiten. Dit kunnen bv. geluiden zijn (indringende of harde geluiden) visuele beelden (wat je de hele dag via je je ogen binnen krijgt), gevoelens die je dan ervaart, maar ook veel beweging om je heen. Dit noemen we prikkels.
Door te ontladen wordt het makkelijker om aanwezig te zijn in het NU.
De ene keer is er wat anders nodig om te ontladen dan de andere keer en dat verschilt ook nog eens per persoon.

Ontladen kan heel simpel.
Ik weet dat er kras of toverblokken te verkrijgen zijn in de speelgoedwinkel.
Dit is heel leuk voor kinderen, maar ook voor jezelf. In die toverblokken zitten witten bladen, waar je op kan krassen. Door te krassen ontstaat er onder jouw potlood iets moois. Zo vond ik het als kind vroeger heerlijk om te fantaseren wat er onder mijn potlood vandaan zou komen. Door te krassen geef je druk op het potlood waardoor je weer beter je lichaam ervaart . Tegelijkertijd kras je ook je stress of spanning weg. Dus drie vliegen in een klap. Je ervaart je lichaam, je gebruikt je fantasie en je ontlaadt jezelf.
Een andere manier is bv. gewoon simpel een mandala kleuren, maar hem dan ook helemaal netjes inkleuren, zodat je op dat moment alleen maar gefocust bent op het inkleuren.
Probeer het uit!
Kras & Kleur!
Prikkelvrij!
Wil je meer informatie? Mail Info@ai-ra.nl of kijk op de website www.ai-ra.nl

Comments are closed.